Komisja formalnie wyznaczyła dziś Shein jako bardzo dużą platformę internetową (VLOP) na mocy aktu o usługach cyfrowych.
Shein jest internetowym detalistą mody, którego średnio ponad 45 mln użytkowników miesięcznie w Unii Europejskiej. Ten numer użytkownika, który Shein przekazał Komisji, przekracza próg DSA dla oznaczenia jako VLOP.
Po dzisiejszym wyznaczeniu jako VLOP przedsiębiorstwo Shein będzie musiało przestrzegać najbardziej rygorystycznych przepisów aktu o usługach cyfrowych w terminie czterech miesięcy od jego zgłoszenia (tj. do końca sierpnia 2024 r.), takich jak obowiązek przyjęcia konkretnych środków mających na celu wzmocnienie pozycji użytkowników w internecie, w tym małoletnich, i ich ochronę, oraz należytą ocenę i ograniczenie wszelkiego ryzyka systemowego wynikającego z ich usług.
W szczególności te dodatkowe obowiązki obejmują:
Bardziej staranny nadzór nad nielegalnymi produktami:
- Shein musi z należytą starannością przeanalizować konkretne ryzyko systemowe związane z rozpowszechnianiem nielegalnych treści i produktów oraz związane z projektowaniem lub funkcjonowaniem jego usługi i powiązanych z nią systemów. Sprawozdania z oceny ryzyka będą musiały zostać przekazane Komisji cztery miesiące po powiadomieniu o formalnym wyznaczeniu, a następnie jeden rok.
- Shein musi wprowadzić środki łagodzące w celu przeciwdziałania zagrożeniom, takim jak umieszczanie w wykazie i sprzedaż towarów podrobionych, produktów niebezpiecznych oraz produktów naruszających prawa własności intelektualnej. Środki te mogą obejmować dostosowanie warunków świadczenia usług, usprawnienie projektowania interfejsu użytkownika w celu lepszego zgłaszania i wykrywania podejrzanych ofert, usprawnienie procesów moderowania w celu szybkiego usuwania nielegalnych produktów oraz udoskonalenie algorytmów w celu zapobiegania promowaniu i sprzedaży zakazanych towarów.
- Shein musi wzmocnić swoje wewnętrzne procesy, zasoby, testowanie, dokumentację i nadzór nad wszelkimi działaniami związanymi z wykrywaniem ryzyka systemowego.
Wzmocnione środki ochrony konsumentów:
- Roczne sprawozdania z oceny ryzyka sporządzane przez Shein muszą w szczególności zawierać ocenę wszelkich potencjalnych negatywnych skutków dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, ze szczególnym uwzględnieniem dobrostanu fizycznego i psychicznego niepełnoletnich użytkowników.
- Shein jest zobowiązany do ustrukturyzowania swojej platformy, w tym interfejsów użytkownika, algorytmów rekomendacji i warunków świadczenia usług, aby ograniczyć zagrożenia dla bezpieczeństwa i dobrostanu konsumentów i zapobiegać im. Należy wdrożyć środki mające na celu ochronę konsumentów przed zakupem towarów niebezpiecznych lub nielegalnych, ze szczególnym uwzględnieniem zapobiegania sprzedaży i dystrybucji produktów, które mogłyby być szkodliwe dla małoletnich. Obejmuje to wprowadzenie solidnych systemów gwarantowania wieku w celu ograniczenia zakupu artykułów o ograniczonym wieku.
Większa przejrzystość i rozliczalność:
- Shein musi dopilnować, aby jego oceny ryzyka i przestrzeganie wszystkich zobowiązań wynikających z aktu o usługach cyfrowych były co roku poddawane audytowi zewnętrznemu i niezależnemu.
- Shein musi opublikować repozytoria wszystkich reklam obsługiwanych na swoim interfejsie.
- Shein będzie musiał zapewnić dostęp do publicznie dostępnych danych badaczom, w tym zweryfikowanym badaczom wyznaczonym przez koordynatorów ds. usług cyfrowych.
- Przedsiębiorstwo Shein musi spełniać wymogi w zakresie przejrzystości, w tym publikować co sześć miesięcy sprawozdania na temat przejrzystości decyzji dotyczących moderowania treści i zarządzania ryzykiem, oprócz sprawozdań na temat ryzyka systemowego i wyników audytu raz w roku.
- Shein musi wyznaczyć komórkę ds. zgodności z prawem i co roku podlegać niezależnemu audytowi zewnętrznemu.
Ogólne stosowanie aktu o usługach cyfrowych do platform internetowych i platform handlowych
Od 17 lutego 2024 r. wszystkie platformy internetowe, w tym internetowa platforma handlowa Shein, muszą już wypełniać ogólne obowiązki wynikające z aktu o usługach cyfrowych. Te przepisy ogólne obejmują obowiązki internetowych platform handlowych w zakresie:
- Zapewnienie identyfikowalności przedsiębiorców na ich platformach;
- Zaprojektować swoje interfejsy w sposób ułatwiający przedsiębiorcom wywiązywanie się z ich zobowiązań prawnych wynikających z prawa UE;
- Informowanie konsumentów o zakupie niezgodnego z prawem produktu, kiedy dowiedzieli się o jego niezgodności z prawem.
Od 17 lutego 2024 r. akt o usługach cyfrowych wymaga również od wszystkich platform internetowych, w tym platform handlowych, aby:
- Zapewnia przyjazne dla użytkownika mechanizmy umożliwiające użytkownikom lub podmiotom zgłaszanie nielegalnych treści;
- Priorytetowo traktować zgłoszenia składane przez tzw. „zaufane podmioty sygnalizujące";
- Przedstawia użytkownikom uzasadnienia ograniczenia lub usunięcia ich treści;
- Zapewnić użytkownikom wewnętrzny system rozpatrywania skarg umożliwiający odwołanie się od decyzji dotyczących moderowania treści;
- Przeprojektowanie swoich systemów w celu zapewnienia wysokiego poziomu prywatności, ochrony i bezpieczeństwa małoletnich;
- Zapewniają, aby ich interfejsy nie były zaprojektowane w sposób wprowadzający użytkowników w błąd lub manipulujący nimi;
- Wyraźnie oznakować reklamę na swoich interfejsach;
- Zaprzestanie prezentowania ukierunkowanej reklamy opartej na profilowaniu danych wrażliwych (takich jak pochodzenie etniczne, poglądy polityczne lub orientacja seksualna) lub skierowanej do małoletnich;
- Posiadać jasne warunki oraz działać z należytą starannością, w sposób obiektywny i proporcjonalny przy ich stosowaniu;
- Raz w roku publikują sprawozdania z przejrzystości dotyczące procesów moderowania treści.
Kolejne kroki
Po wyznaczeniu Shein jako VLOP Komisja będzie uprawniona do nadzorowania przestrzegania aktu o usługach cyfrowych przez Shein we współpracy z irlandzkim koordynatorem ds. usług cyfrowych.
Służby Komisji będą uważnie monitorować stosowanie przez platformę zasad i obowiązków aktu o usługach cyfrowych, w szczególności w odniesieniu do środków mających na celu zagwarantowanie ochrony konsumentów i rozwiązanie problemu rozpowszechniania nielegalnych produktów. Służby Komisji są gotowe do ścisłej współpracy z przedsiębiorstwem Shein, aby zapewnić właściwe rozwiązanie tych problemów.
Kontekst ogólny
Wyznaczenie to następuje rok po przyjęciu przez Komisję pierwszych decyzji o wyznaczeniu i pokazuje, w jaki sposób Komisja nadal uważnie monitoruje rozwój sytuacji na rynku. Komisja wyznaczyła obecnie 23 bardzo duże platformy internetowe i wyszukiwarki internetowe (VLOSE) w ramach aktu o usługach cyfrowych.
25 kwietnia 2023 r. Komisja wyznaczyła pierwsze 19 bardzo dużych platform operacyjnych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych (VLOSE). Począwszy od końca sierpnia te VLOP i VLOSE musiały spełniać dodatkowe obowiązki wynikające z sekcji 5 aktu o usługach cyfrowych. 20 grudnia 2023 r. wyznaczono trzy dodatkowe VLOP. Dla nich dodatkowe obowiązki staną się wiążące pod koniec kwietnia. Do dnia 17 lutego 2024 r. wszyscy pośrednicy i platformy internetowe, z wyjątkiem małych przedsiębiorstw i mikroprzedsiębiorstw, musieli spełnić ogólne obowiązki wprowadzone aktem o usługach cyfrowych.
Nadzór i egzekwowanie aktu o usługach cyfrowych są dzielone między Komisję a koordynatorami ds. usług cyfrowych, którzy musieli zostać wyznaczeni przez państwa członkowskie do dnia 17 lutego 2024 r.
Więcej Informacji
Tekst aktu o usługach cyfrowych w Dzienniku Urzędowym UE
Pytania i odpowiedzi dotyczące aktu o usługach cyfrowych
Wytyczne dotyczące liczenia numerów użytkowników
Bardzo duże platformy internetowe i wyszukiwarki w ramach aktu o usługach cyfrowych